Gotovo ste tudi v vašem dobili kakšnega novega sošolca ali sošolko iz kakšne druge države ali kraja. Ljudje se selimo. S selitvijo se zgodijo mnoge spremembe, tudi menjava šole.

Nekomu, ki na novo pride v šolo, je lažje, če so novi sošolci in sošolke prijazni, ga sprejmejo v svojo družbo in mu ponudijo pomoč, če jo potrebuje. Včasih se žal še vedno zgodi, da nov sošolec nima nikogar v razredu, s katerim bi se družil, in nima občutka, da je dobrodošel v razredu. To pa ponavadi slabo vpliva na njegovo počutje in lahko tudi na učenje in druge šolske obveznosti.

Tukaj je nekaj nasvetov, kako lahko svoje sošolke in sošolce spodbudiš k temu, da bodo bolj prijazni do novih sošolcev in sošolk.

 

Sošolke in sošolce spodbudi, da se med seboj bolje spoznajo.

Včasih smo drug do drugega zadržani in se manj družimo, ker potrebujemo priložnost, da se bolje spoznamo in ugotovimo, kaj nam je všeč pri drug drugem.

  • Novemu sošolcu ali novi sošolki predstavi svoje prijatelje. To bo lahko tvoje prijatelje spodbudilo, da si bodo želeli tudi oni bolje spoznati novo osebo v vaši skupini.
  • Najbrž poznaš svoje sošolke in sošolce – približno veš, kaj koga zanima, v čem je kdo dober, o čem se rad pogovarja. Super, ti podatki bodo prav prišli tudi novi osebi v vašem razredu.
  • Kaj zanima novo sošolko ali novega sošolca? Kaj počne v prostem času? Kakšno glasbo posluša? Zna kakšno zanimivo igro, ki bi jo lahko igrali skupaj? Kaj zelo dobro zna? Takšna vprašanja so lahko v pomoč, ko poskušate ugotoviti, v čem ste si podobni in kaj vam je všeč drug pri drugem. Če npr. veš, da nova sošolka ne zamudi nobene košarkarske tekme, lahko to omeniš, ko se pogovarjata z ostalimi košarkarskimi navdušenci v razredu in pogovor se bo nadaljeval.

 

Novo osebo v razredu povabi, da se usede zraven tebe, se pridruži klepetu, igri ali pa delu v vaši skupini. Če potrebuje pomoč pri predmetu, ki ga znaš, ji pomagaj.

Mogoče se ne zavedaš, a s svojim obnašanjem do drugih si vzor ostalim. Mogoče bi se še kdo rad družil z novo osebo v vaši skupini, pa se boji, kaj bodo rekli drugi. Če bodo ostali videli, da se imate ob druženju z njo fajn, se bodo mogoče pridružili.

 

Kaj pa, če opaziš, da novega sošolca ali novo sošolko obrekujejo, zanalašč izločajo iz igre, zmerjajo …?

Če se to dogaja v živo, poskusi zbrati pogum in osebo, ki to počne, poglej v oči in ji mirno, jasno in odločno reči, naj neha. Če tega ne naredi, povej odrasli osebi, ki ji zaupaš.

Če te skrbi, da se bodo na tak način začeli obnašati tudi do tebe, pojdi stran in povej odrasli osebi, ki ji zaupaš. Tudi s tem, da greš stran, tistemu, ki izvaja nasilje, odvzameš del moči, saj verjetno uživa, ko ga drugi spodbujajo.

Če opaziš, da se žaljenje dogaja na spletu, objav ne komentiraj, ne deli in ne všečkaj. Povej odrasli osebi, ki ji zaupaš, naredi posnetke zaslona za dokaz ter žaljive objave prijavi.

 

Za konec pa še ideja za igro, ki jo lahko predlagaš sošolkam in sošolcem: skriti prijatelj.

Na listke napišite imena vseh v razredu. Listke zgibajte in dajte v vrečko, nato pa naj vsak izbere en listek, na katerem je napisano ime »skritega prijatelja ali skrite prijateljice«. Tako vsak dobi skritega prijatelja ali prijateljico. Naloga vsakega je, da za osebo, ki jo je izžrebal, naredi nekaj lepega, prijaznega. To ne pomeni, da ji nekaj kupi, ampak, da ji pomaga, če ugotovi, da potrebuje pomoč, jo pohvali, navija zanjo (npr. na šolskem tekmovanju), ji kaj posodi, jo povabi k igri … Na koncu dneva se pogovorite, kako ste se počutili in se predstavite skritim prijateljem in prijateljicam.

 

Imaš tudi ti kakšno idejo, kaj narediti, da boste v razredu bolj povezani in prijazni drug do drugega? Deli jo z nami na Instagramu ISA instituta.

 

Avtorica

Mateja Dolinar, psihologinja in sodelavka ISA instituta

***

Projekt »Izzivi medkulturnega sobivanja sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.